24.5 C
Miami
14.3 C
Barcelona
tirsdag, mars 19, 2024

SAS har mottatt sin første nye A350

SAS holder på å modernisere sin flyflåte, og i anledning at de har fått levering av sin første Airbus A350 hadde de invitert til omvisning på Gardermoen for å bli blandt de første som tar en titt på innsiden av flyet.

Rett innenfor sideinngangen til SAS teknisk base ble vi møtt av flyet
Bakre lasterom på en SAS A350

Kan det være spennende å se på et lasterom? JA! Et helt nytt fly er alltid spennende. Alt er så rent og pent. På hver post underveis i omvisningen var det en SAS-ansatt som forklarte. Her fikk vi noen anekdoter om hvor mye cargo SAS tar med inn og ut av skandinavia, og rare ting de har fraktet med seg (bl.a. en bil og grisesæd – ikke i samme forsending)

Etter en stopp i galley, hvor alt var nytt og fint, fikk vi også se crews nye hvileområde.

Turen gikk deretter videre til økonomiklasse

Ganske standard seter, 31″ seatpitch og 18″ bredde mellom armlenene
Undertegnede er 194 på strømpelesten med en solid faglig tyngde. Benplassen kunne ha vært bedre, absolutt, men jeg hadde overlevd. Jeg husker A380 som romsligere, sånn til sammenligning.
Det er ganske høyt under taket, så kabinen føles veldig luftig. Bagasjehyllene er veldig romslige, og i teorien skal man kunne sette trillekoffertene på høykant (altså, liggende på langsiden) og det er plass til 5 trillekofferter i hver hylle.
Bakerste bulkhead har god benplass, men må klare seg med skjerm som vippes ut fra armlenet.
Det var en ganske streng do-not-touch-policy i gang her, så vi fikk ikke ta på så mye. Det ser ut til at bordet i økonomi kan brettes ut i to omganger for halvbord/helvbord. Ellers god plass til knærne.
Slik oppleves vipp-ut-skjermen fra mitt perspektiv.
Det har kommet en liten gang som gjør at man kan krysse mellom venstre og høyre gang, uten å måtte snuble i passasjerben eller forstyrre kjøkkenet. Eventuelt kan det også brukes til dokø.
Økonomi/pluss-toalettet. Det var som forventet trangt og ikke så lett å ta bilde av i forbifarten.
Rad 30 har 2 seter nærmest vindu, så det vil si at rad 31 har et sete på hver side med veldig god benplass (men da også bord og skjerm i armlene). Kan være et godt alternativ hvis man flyr 3 sammen og 1 i reisefølget har litt lange ben. Her svingen gangen i overgangen mellom plus og go, så det _kan_ være man forstyrres litt av en tralle, men det så ikke sånn ut.
Turen gikk videre til plus og de nå berømte nedtagbare armlenene mot midtgangen. En smart liten forbedring, absolutt.
Plus foran Go.
Da var vi kommet til Biz, hvor de hadde redd opp en seng for demonstrasjonen. Biz-kabinen er delt i 2, med 8 seter bakerst (hvis jeg husker rett), et kjøkken, og resten av setene.
Det er en liten luke bak setet som crew bruker til å holde oversikt under takeoff og landing. Deretter lukkes den.
Akk ja, dette er toalettet i Biz. Vi hadde ikke tid til en prøvetur, men skuffelsen var enorm i forhold til A330. På A330 (som blandt annet flyr til Miami) er det vindu på toalettet og det føles mye romsligere enn her
Det lille bar-området i Biz, med cocktails og snacks. Det er også kaffemaskin og det skulle komme noe oppslag om hvordan selvbetjeningen fungerer. Når det er servering er alt ryddet bort og crew bruker benkeplatene til klargjøring.
Resten av biz-setene. Hett tips: sengene er vanligvis 196cm lange, men partallssetene nærmest vindu er 5 cm lenger!
Fremste seterad i Businessklasse. Legg merke til de store vinduene, som man finner langs hele flyet. Utsikten er virkelig blitt bedre.
Omvisningen ble avsluttet med et stopp i cockpit.

Hva synes vi on den? Rålekker, har tatt med seg det vi liker godt med A330.

Positivt:
+ Nytt selvbetjeningskonsept i business og plus. Er spent på ferdigblandet cocktail.
+ Større bagasjehyller, hvor man kan sette inn trilllekoffert på høykant og få plass til flere
+ Større vinduer
+ En ekstra passasje mellom høyre og venstre midtgang slik at man kan strekke på føttene og bevege seg litt uten å gå igjennom kjøkkenet

Negativt:
– Toalettet i business har krympet. Ikke lenger god plass for større kropper og inget vindu.

Våre innsidertips:
* Rad 31 i GO har 2 seter med ekstra benplass siden raden foran har 2 seter istedenfor 3
* Hvis du flyr Business så har partallsrad-setene inntil vinduene 201cm langt liggesete, mot 196cm på de andre.

Harald
Harald
Harald ble nysgjerrig på cruise i barndommen da han fikk være med ombord på omvisning på et cruiseskip. Det første cruiset han tok var i 2013 og han ble umiddelbart bitt av cruisebasillen!

Relaterte artikler

Stay Connected

501FansLik
21FølgereFølg
24AbonnenterAbonnér
- Reklame -

Siste artikler