23 C
Barcelona
tirsdag, mars 19, 2024

Cruise under en pandemi – Harmony of the Seas

Med vaksiner på plass, booster-vaksine rundt hjørnet og det faktum at cruiserederiene har begynt å starte cruise-trafikken igjen tok vi oss et høstcruise i middelhavet med Harmony of the Seas for å se hvordan cruise er akkurat nå

Det er oktober og vi sitter på et fly nedover til Roma for å dra på vårt første «pandemi-cruise». Cruiset vårt, middelhavet med Harmony of the Seas, har Barcelona som utgangspunkt men det selges også som cruise fra Roma (Civitavecchia). Ved cruise anbefaler vi alltid å reise minimum dagen før, også om det er i Europa. Denne gangen tok vi et kveldsfly dagen før og ankom flyplassen utenfor Roma for overnatting på et flyplasshotell.

Reiseruten vår var:
– 14. oktober: Civitavecchia (Roma)
– 15. oktober: Napoli
– 16. oktober: Sjødag
– 17. oktober: Barcelona
– 18. oktober: Palma de Mallorca
– 19. oktober: Sjødag
– 20. oktober: La Spezia
– 21. oktober: Civitavecchia (Roma)

Når man snakker om cruise fra Roma så blir det litt misvisende, siden Roma ikke har en egen havn. Istedet går cruiset fra Civitavecchia, en liten by ca en times kjøring unna. Vi hadde forhåndsbooket egen transport til ca 1200 kroner. Transporten var litt tidligere ute og vi hadde beregnet god tid, så sjåføren vår tok oss med på en liten omvei og stopp på Castello Santa Severa, et lite slott med fin havutsikt.

Vel fremme i Civitavecchia så vi at det var flere cruiseskip i havna, og Harmony of the Seas lå på et litt annet sted enn de andre cruiseskipene, på Google Maps omtalt som Rome Cruise Terminal – Banchina 25. Det var uansett ikke noe stort problem å finne frem, skipet var godt synlig.

Inne på cruiseterminalen var det innlevering av bagasje og en covid hurtigtest, etterfulgt av 20 minutter venting før man fikk det etterlengtede beviset med «Clear to Board». Spenningen steg da vi kunne gå videre til innsjekking slik vi kjenner det, med sjekk av papirene (inkludert set sail pass) – og vi kunne gå ombord!

Testen var negativ, vi er klare for å gå ombord
Cruiseskipene på rekke og rad i Civitavecchia (Roma)

Siden cruiset i hovedsak starter fra Barcelona var det ikke så mange som gikk ombord i Civitavecchia. Hele den prosessen gikk derfor meget raskt. I løpet av uken fikk vi derimot oppleve at det er en del ulemper med å komme ombord midt i. Royal Caribbean sin egen app fungerte dårlig, og vi måtte først velge cruiset som startet i Barcelona uken før, og halvveis bytte til cruiset som startet uken etter. Reservasjoner var også vanskelig å få til. Vi vil derfor ikke gjøre dette igjen med mindre man må, og heller ta cruiset fra Barcelona.

Det ble etterhvert tid for å seile ut, og mens solen nærmet seg horisonten gikk Norwegian Getaway ut før Harmony of the Seas fulgte kort tid etterpå.

Norwegian Getaway ut fra Civitavecchia (Roma)

Napoli

Én av tingene som er annerledes nå i Covid-tider er at Italia ikke tillot at man gikk i land eller booket egne utflukter, man MÅTTE bruke Royal Caribbean sine utflukter. Denne regelen fremstod for oss som ekstra merkelig siden vi gikk ombord i Italia dagen før, men regler er regler. Vi bestemte oss derfor å nyte dagen ombord på Harmony som fortsatt har mye å tilby.

Harmony of the Seas i Napoli

En av endringene som ble gjort da cruise startet opp igjen var at skipene ikke seiler fulle. Uten å vite nøyaktige tall ble det anslått at skipet var halvfullt, og det merket vi godt i fellesområdene som Royal Promenade. Oasis-klassen er for oss kjent for å håndtere folkemengder bra og vi har sjeldent opplevd kø som et problem, og dette ble enda tydeligere nå. Til tider føltes det tomt.

Royal Promenade er mindre folksom enn vanlig

Det var også et økt fokus på avstand og minst mulig selvbetjening, i tillegg til at munnbind var obligatorisk innendørs, med mindre man aktivt spiste eller drakk.

Barcelona og Wonderland

Barcelona er en av mine favorittbyer i Europa, og solen ønsket oss velkommen på balkonglugaren i det vi legger til kai.

Østvendt balkong med soloppgang på Harmony of the Seas i Barcelona

Her kunne vi gå i land og utforske etter vårt eget ønske så turen gikk opp til Parc Güell. Tilbake til skipet gikk det raskt og ombordstigning var fort unnagjort, vi var jo allerede klarert.

Om kvelden tok vi turen til Wonderland for å få prøvd noen flere retter og se om de fortsatt holdt den høye standarden vi kjenner fra tidligere.

Etter en smakfull kveld kan vi trygt si at det gjør de! Fantastisk kreativ mat og god pleie fra start til slutt. Det ble som tidligere tatt hensyn til preferanser og intoleranser og dette er et sted vi anbefaler alle å prøve minst en gang.

Palma de Mallorca

Det var undertegnedes første besøk til Mallorca og mens skipet legger til kai tok vi et morgenbad i en av de utstikkende boblebadene som er unik for Oasis-klassen

Dagen i Palma de Mallorca startet vi med en gåtur inn fra havneområdet til sentrum. Vi brukte ca 30 minutter å gå en avstand på ca 2 km, til kjøpesenteret Porto Pi Centro Comercial. Der hoppet vi på en hop on hop off-buss og brukte den for å komme oss rundt. For de som ønsker det så går det også buss fra cruiseterminalen inn mot sentrum.

Harmony of the Seas i Palma de Mallorca

La Spezia

Enda en italiensk havn hvor vi også denne gangen valgte å være ombord istedenfor å ta en utflukt. Jeg har enda ikke vært i land i La Spezia men gleder meg til å ta en utflukt en gang i fremtiden

Harmony of the Seas i La Spezia

Den siste dagen ombord ble brukt til å bestille transfer fra cruiseterminalen til Roma flyplass (129 euro) med civitavecchiacabservice.com, spise god mat i main dining room og si farvel til alle de fantastiske menneskene som har vært vert for oss den siste uken.

Cruise Compass og oppsummering

Sammenlignet med karibiencruise før pandemien virket antall aktiviteter ombord å være redusert. Nedenfor har vi et utvalg av de daglige «Cruise Compass» vi fikk på lugaren.

Først av alt: Det var fantastisk å være ombord i et cruiseskip igjen! Ja, det er noen restriksjoner og forandringer på plass. Og ingen vet hvor lenge de kommer til å vare. Men det var på ingen måte en showstopper for å dra på cruise igjen!

Noen av endringene vi opplevde var:

Munnbind innendørs, med mindre du sitter ned og spiser
Helt greit for oss, vi var for det meste utendørs da været var strålende. Å gå med munnbind innendørs følte ikke som en stor begrensning på friheten, men vi tror dette kravet vil forsvinne ganske raskt

Windjammer ikke lenger åpen for middag
Skal innrømme at vi savnet muligheten for å stikke innom for en liten matbit, men alt annet var jo åpent og kleskoden for «dress your best» har blitt løsere med årene.

Ingen selvbetjening i buffét
Hvis man er det minste germofob så er dette en bra ting. Ventetiden var ørlite lengre, men det fungerte bra. Softice-maskinen var åpen og betjent.

Ingen selvbetjening på Coca-Cola freestyle-automatene
Dette var kjedelig, når det var én mann ved to automater, og du måtte diktere hva du skulle ha. Denne begrensningen burde de kunne droppe ganske så snart, da det gjorde at ting tok lengre tid.

Vaksine og covid-test obligatorisk
Denne håper vi de beholder lenge. Det ga oss en ekstra trygghet å vite at risikoen for å bli smittet ombord var ekstremt liten, og hvis det først skulle skje så ville den som ble smittet sannsynligvis klare seg helt fint.

Til slutt: Vi har allerede booket et nytt middelshavscruise for 2022 og gleder oss til å gå ombord igjen!

Harald
Harald ble nysgjerrig på cruise i barndommen da han fikk være med ombord på omvisning på et cruiseskip. Det første cruiset han tok var i 2013 og han ble umiddelbart bitt av cruisebasillen!