Denne uken ble det annonsert at Carnival Cruise Line kommer til å overhale lojalitetsprogrammet sitt, VIFP (Very Import Fun Person) om 1 års tid. Fra 1. juni 2026 er det Carnival Rewards som gjelder, og den største endringen blir at status må fornyes periodisk, og det blir basert på hvor mange dollar du bruker i en 2-årsperiode.
Dagens lojalitetsprogram, VIFP
Det eksisterende programmet til Carnival har vært, som de fleste andre lojalitetsprogram, enkelt å forholde seg til. For hver natt du er på cruise, får du 1 poeng. Jo flere cruisenetter du har hos Canival, jo høyere statusnivå får du. Statusnivået går ikke ut på dato, så selv om du cruiser sjelden så beholder du din status. De ulike nivåene er:

For å se hvilke fordeler som følger de forskjellige nivående, ta en titt på Carnivals websider.
Fremtidens lojalitetsprogram, Carnival Rewards
Fra og med 1. juni 2026 vil du opptjene poeng og stjerner på alle Carnival-relaterte kjøp, som i hovedsak vil si selve cruiset og kjøp du gjør ombord – slik som spabehandlinger, utflukter, spesialitetrestauranter, drikke, butikker og casino. Du vil tjene 3 poeng og 3 stjerner per dollar brukt. Antall stjerner du tjener opp innenfor en 2-årsperiode vil avgjøre hvilket statusnivå du havner på:

Så langt vi vet så vil toårsperioden for opptjening løpe fra 1. juni 2026 til 31. mai 2028, og deretter i 2 og 2 år fremover, som gjengitt nedenfor:

Hva med poengene?
Vi skrev ovenfor at man tjener stjerner OG poeng. Hva er poeng?
Poengene man tjener ved kjøp går ikke ut på dato, og kan brukes på alt fra selve cruiseprisen til spabehandling, utflukter, aktiviteter ombord, drikke og spesialitetsrestauranter. Per nå kjenner vi ikke til hvor mye man får for poengene, men dette kommer forhåpentligvis til å bli klart innen startdatoen 1. juni 2026.
Hvorfor gjøres denne endringen?
Carnival selv sier at de har sett en kraftig økning i antall gjester med høyere status, og at dette gjør det vanskelig å anerkjenne deres status. Som et eksempel er prioritert ombordstigning en vits hvis nesten alle har det.
The evolution of our loyalty program to Carnival Rewards represents our commitment to creating more meaningful recognition for our valued guests. Our current VIFP program has served us well for many years and while we’ve enjoyed truly extraordinary growth in our loyal customer base, it has become challenging to deliver the exceptional experience our Diamond and Platinum members deserve.
Christine Duffy, president of Carnival Cruise Line
Hva skjer med eksisterende status?
De som har (eller tjener opp) status i det gamle VIFP-programmet før 1. juni 2026 vil beholde denne statusen i 2 år (til 31. mai 2028). De som har klart å komme seg til diamant-nivået vil beholde sin status i 6 år (til 31. mai 2032).
Vår mening om det hele
Selv om vi kan se behovet for fornying fra Carnival sin side, så er vi ikke en tilhenger av endringen. Der andre cruiserederier, som for eksempel Royal Caribbean, har flere høyere nivåer helt opp til 700 cruisenetter, og MSC krever at man tar et cruise minst hvert 5 år, så går Carnival i en helt egen retning med sitt forbrukskrav. De sier at dette vil gi en frihet og være en forbedring, mens det etter alle våre målestokker er nærmest en rasering av lojalitetsprogrammet sett fra kundens side. De gir et veldig positivt eksempel på at hvis du tar 1 ukeslangt cruise med Carnival per år, så vil du i en 2-årsperiode tjene 25318 kvalifiserende stjerner, og du er da langt innenfor kravet til gull-status. Tar man derimot tallene i litt nærmere ettersyn så har de lagt inn noen forutsetninger som at du på hver eneste cruise har 1 spabehandling, tar 2 utflukter, spiser 2 ganger på spesialrestaurant, bestiller 4 drinker per dag, handler for $300 ombord og tjener opp 5000 casino-poeng (eksempelvis: $10.000 omsatt – ikke tapt – i enarmet spilleautomat)
Tar vi bort alt det ekstra bortsett fra 4 drinker per dag så havner vi på 9744 stjerner – akkurat ikke nok til gullstatus. Det vil si at selv om du tar 1 cruise med Carnival hvert år så regner de deg ikke lenger som en lojal kunde. Og det at du har tatt et dusin cruise eller mer tidligere har ikke lenger noe å si.
Det er også verdt å merke seg at man kun tjener statusstjerner basert på cruiseprisen eksklusive skatter og avgifter. Man tjener også på tips ombord, men ikke på fly man bestiller via Carnival. Det er foreløpig uklart om det er cruiseprisen per lugar som avgjør status, eller per gjest. Det vil gi ganske drastiske utslag i hvor lett det er å opprettholde status. Amerikanere kan kanskje klare å fornye statusen litt lettere når Carnival kommer med et eget kredittkort som også gir statusstjerner. For oss her i Europa er det derimot ganske vanskelig å opprettholde en status.
Hva kan utfallet av dette bli?
Vi har fulgt diskusjoner blant trofaste Carnival-cruisere og stemningen er ikke god. Det er mange som ikke har råd til å cruise hvert år, men de har vært lojale mot Carnival nettopp på grunn av deres lojalitetsprogram og en status de har tjent opp over en årrekke. Flere snakker nå om at dette er et dytt og en god motivasjon til å prøve andre cruiserederier som ikke har krav til omsetning. Sinne gjør at de også kommer til å unngå andre merker fra Carnival, slik som Princess Cruises, og heller vil forsøke seg på f.eks Royal Caribbean.
Avhengig av hvor mye handling som følger av disse ordene, kan dette føre til en kraftig dypp i antall bookinger hos Carnival, men sannsynligvis ikke før i 2028 – og da skal vi ikke se bort i fra at dette nye programmet skrotes og erstattes av en ny forbedring.